Introductie.
De ideële Stichting “Duidelijk” biedt jongeren en jong volwassenen die - om wat voor maatschappelijke reden dan ook- moeilijk kunnen meekomen in het reguliere onderwijs - en daarmee in de maatschappij - de mogelijkheid om onder pragmatische individuele begeleiding een vak te leren om daarmee (terug) hun eigen weg te vinden. De oprichtingsakte van de stichting is op 12 februari 2020 gepasseerd en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Contactgegevens:
RSIN 868967608
KvK nummer 77312422
Naam Stichting Duidelijk
Adres Loeffstraat 11C
Woonplaats 5142 EN Waalwijk
Website www.stichtingduidelijk.nl
Mailadres info@stichtingduidelijk.nl
Facebook Stichtingduidelijk
Telefoon 0644388949
Bank NL76RABO0352349247
Initiatiefnemers.
Paul van der Velde is samen met een team van ruim 80 vrijwilligers al meer dan 10 jaar actief via Stichting Wolluk Stock met eendaagse en meerdaagse evenementen zoals Wolluk Stock en de Oldtimerdag. Daarnaast verricht deze Stichting hand- en spandiensten aan verenigingen en organisaties in de ruime regio. Paul van der Velde is het centrale aanspreekpunt, houdt rust en overzicht en werkt uit puur pragmatisme.
Piet Pot is gepensioneerd ondernemer met een warm sociaal hart met veel bestuurlijke ervaring en adviseurschappen binnen het bedrijfsleven. Heeft vanuit projecten veel ervaring opgedaan met jongeren met een rafelrand in binnen- en buitenland. Beschikt nog steeds over een ruim netwerk binnen het bedrijfsleven en overheid. Piet Pot neemt initiatief, fungeert graag als aanjager en houdt zich daarna aan de zijlijn zo nodig beschikbaar voor advies.
Beide initiatiefnemers willen jongeren die stranden of vastlopen een helpende hand bieden en kansen scheppen om zelfredzaam te worden.
Bestuur.
Het bestuur is onbezoldigd, bestaat uit drie personen en vergadert minimaal 4 maal per jaar. Het bestuur is gezamenlijk verantwoordelijk. Er wordt een onkostenvergoeding plus een vacatievergoeding verstrekt. Het bestuur bestaat uit;
P.C.J. Pot (1949) voorzitter
M.A. Barkey (1956) penningmeester
H.F.M. Venix (1973) secretaris
Dagelijkse leiding.
De dagelijkse leiding is in handen van Paul van der Velden (1968). Voor deze werkzaamheden stelt het bestuur op basis van de inkomsten een reguliere vergoeding vast.
Visie:
In het reguliere onderwijs kan het gros van de leerlingen prima vooruit met de mix van theoretisch en praktijk onderwijs. Er is een aantal jongeren in de doelgroep dat daar minder makkelijk mee overweg kan. Voor die groep is specifiek praktijk onderwijs mogelijk. Er rest echter een groep die meer gebaat is bij individueel onderwijs. Minder makkelijk leerbare jongeren die vaak al op andere vlakken een achterstand hebben opgelopen wordt door toepassing van het gilde principe (pupil-leermeester) pragmatisch vakonderwijs op het niveau van de pupil aangeboden. Daarmee wordt het uitvalrisico – inclusief secundaire en tertiaire consequenties - tot een minimum beperkt.
Missie:
Jongeren een vak leren, zo nodig hulp bij wonen bieden, een baan helpen vinden, (weer) trots laten worden op zichzelf.
Stichting “Duidelijk” fungeert als aanspreekpunt. Gaat zo nodig coöperatieve verbindingen aan met andere stichtingen en personen voor de duur van een project. De stichting beschikt momenteel in Waalwijk via een zusterorganisatie Stichting Wolluk Stock over een eigen productiehal met sociale ruimten, alle technische faciliteiten voor metaalbewerking, houtbewerking en redelijk voldoende opslagmogelijkheden. Verder bestaan contacten met woningbouwverenigingen en particuliere verhuurders om reguliere huisvesting van jongeren te bevorderen.
Strategie:
Perspectief bieden aan pupillen door hen een vak te leren door toepassing van het zogenaamde gilde-principe door gebruik te maken van de professionele ervaring en deskundigheid van de eigen vakmensen.
Algemene ondersteuning bieden op sociaal vlak door inzet van ervaringsdeskundigen en het brede eigen sociale netwerk dat als een “familie” fungeert.
Inspannen en bemiddelen van woonruimte voor situaties waarin zogenaamde crisisopvang gewenst is. Eventueel door extra professioneel support aan te bieden met inzet van een persoon met een SPW opleiding.
Een stap-voor-stap benadering in tijdsperiodes van telkens drie maanden met wekelijkse evaluaties waardoor snel en adequaat kan worden bijgestuurd in het aanbod.
Beschikbare componenten binnen het netwerk facultatief aanbieden waarin verbeteringen in sociale cohesie kunnen worden bereikt.
Operationele doelen:
Pupillen met een vroegtijdige schoolverlater status(VSV) via individueel praktijkonderwijs laten snuffelen aan diverse ambachtelijke opleidingen en op basis daarvan helpen bij het maken van keuzes. Basiskennis van het betreffende vakgebied op een pragmatische manier overdragen zodat pupillen of kunnen instromen bij reguliere bedrijfsopleidingen met salaris, of weer kiezen voor het volgen van regulier onderwijs.
Helpen bij het bereiken van persoonlijke rust en ruimte. In de woonsituatie, in eventuele schuldenproblematiek en in de persoonlijke sociale beleving.
Facultatieve uitlaatkleppen bieden in sport en spel, muziek, creatieve uitingen, maatschappelijke betrokkenheid. Kortom; rust en evenwicht trachten te realiseren.
Componenten:
Professionele dossieropbouw.
Er is een volledig in eigen beheer geautomatiseerd pupillendossier ontwikkeld met mogelijkheden om pupillen continue te monitoren, verslag te leggen en overleg met pupillen en met professionals te onderbouwen. In hetzelfde programma kunnen leermeesters met hun vakmatige en sociale competenties aan pupillen worden gekoppeld. De module “bedrijfsleven” dient om pupillen adequaat aan bedrijven te koppelen voor mogelijke snuffelstages c.q. werkervaringsplaatsen. Gekoppeld aan een overzichtelijke agenda wordt zo in één oogopslag de projectmatige status duidelijk.
Privacy wetgeving.
De pupil is vrij om wel of geen toestemming te verlenen om de in het kader van de privacywetgeving (delen van) de door hem/haar verstrekte gegevens beschikbaar te stellen. De verklaring hieromtrent kan op verzoek van de pupil tussentijds worden aangepast dan wel verwijderd. Na afloop van het gevolgde programma worden de gegevens van de betreffende pupil verwijderd.
Socialisering.
Meerdere jongeren vanuit diverse achtergronden werken samen en trekken met elkaar op. Zij kunnen vrijwillig gezamenlijk aan elkaars initiatieven meewerken. Zoals knutselen aan auto’s , motoren, off-road voertuigen.
Daarnaast worden maaltijden gezamenlijk gebruikt. Sport, creatieve ontwikkeling, samenspel (muziek) kunnen zorgen voor interactie. Omdat de stichting verwacht dat pupillen ook iets teruggeven aan de maatschappij door zich mee in te zetten voor vragen/verzoeken om assistentie van stichtingen, verenigingen en organisaties groeit het besef bij pupillen dat zij een positieve bijdrage leveren. Bijdragen die op prijs worden gesteld.
Techniek
Vaklieden met vaak zelf een ervaringsachtergrond helpen volgens het gilde principe de pupillen met het maken van keuzes over hun professionele toekomst. Pupillen leren het voortouw te nemen, bouwen hun kunde op en kunnen voor vragen altijd bij hun mentor terecht. De vaklieden op hun beurt vinden het geweldig dat zij hun kennis en kunde, vaak opgebouwd in vele jaren, kunnen overdragen op mensen van jongere generaties waardoor specifieke vakgebieden niet verloren hoeven te gaan.
Voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld statushouders, is kennis maken met machines en gereedschappen een serieus eerste vereiste. Ervaring leert dat vaak de meest elementaire gereedschapskennis nog ontbeert. Door die kennis over te dragen ontstaat een basis waardoor doorstroming naar beroepsopleidingen voor deze doelgroep meer bereikbaar wordt.
Wonen.
Rust, ruimte en eigenheid. Een eigen plekje is van belang om rust te kunnen vinden tijdens de veranderprocessen die de pupil ondergaat. Het mooiste is wanneer dat vanuit de thuissituatie kan. De praktijk leert dat in een aantal gevallen die mogelijkheid ontbreekt. De stichting wenst zich in voorkomende gevallen in te spannen om die rust en ruimte voor de pupil te vinden. Dit gebeurt te allen tijde in overleg met de betrokken instanties.
Financieel.
Financiële rust bevordert in onze optiek het algemene welzijn van de pupil. Dat wordt bereikt door de eventuele schuldenproblematiek, door wat voor oorzaak dan ook ontstaan, inzichtelijk èn bespreekbaar te maken. Oplossingen kunnen in ernstige situaties worden gezocht in schuldhulpverlening. Liever niet geheel door sanering van buitenaf. Er dient in onze optiek een voorstel te worden ontwikkeld waar ook een stuk zelfwerkzaamheid in is opgenomen. Pupillen wordt de mogelijkheid geboden om met stages in projecten een gedeelte zelf te “verdienen” door zo mogelijk betaalde arbeid te verrichten. Door pupillen te laten ervaren dat uitgeven veelal sneller is geregeld dan verdienen komt de waarde van geld beter in beeld.
Maatschappelijke betrokkenheid.
De maatschappelijke betrokkenheid van een aantal van de pupillen is vaak van een uitermate laag niveau. Werken aan het maatschappelijk besef van de pupil door hem/haar te betrekken bij diverse projecten waar de stichting en haar zusterorganisaties zich voor inzetten haalt de pupil uit een sociaal isolement en zorgt daarmee bijna automatisch voor maatschappelijke betrokkenheid en wederzijdse waardering.
Kwaliteitsbewaking en veiligheid
De stichting stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het gebodene. Zowel op het gebied van het leerproces, de betreffende werkzaamheden, de vakinhoudelijke en persoonlijke begeleiding, veiligheid van de omgeving, de fysieke veiligheid en de sociale veiligheid van de pupil. De organisatie van het leerproces is sterk individueel gericht en wel volgens het meester-leerling principe, meer bekend als het gildemodel. Amper groepsonderwijs maar geheel toegesneden op de leerbaarheid van de pupil. Daar waar mogelijk en nodig wordt samengewerkt met professionele instanties die ondersteuning kunnen bieden met advies en betreffende producten en diensten.
Keuzemogelijkheden vakgebieden.
1 Metaalbewerking, verspaningtechnieken, lastechnieken;
2 Houtbewerking, kunststofbewerking, interieurbouw, geveltechnieken;
3 Metselwerk, stukadoorswerk, schilderwerk, installatietechniek;
4 Interne en externe logistiek, infrastructureel;
5 Scheepsbouw, scheepstechniek;
6 Evenementen, horeca en overige dienstverlening;
7 ICT, automatisering, website ontwikkeling;
8 Financiële basiskennis, budgetbeheer, ondernemersplannen ontwikkelen;
9 Woonbegeleiding;
10 Groenvoorziening
Financiële verantwoording:
Door de mogelijkheid gebruik te maken van de faciliteiten en mensen van stichting Wolluk Stock kan de stichting “lean & mean” opereren
De stichting kan voorlopig in de experimentele situatie gebruik maken van de bestaande accommodatie. Bij de voorziene toekomstige uitbreiding èn afhankelijk van de vraag en daarmee gepaard gaande resultaten zal er een investeringsprogramma worden opgezet. De stichting beoogt duidelijk uitsluitend te willen roeien met de riemen die ter beschikking staan of komen.
De inkomsten/ gelden waar de stichting haar exploitatie uit financiert bestaat uit donaties, giften, subsidies van overheidswege, belangeloze inzet en plaatsingsmogelijkheden bij het relatienetwerk van de stichting. Tevens zal de ANBI status worden aangevraagd.
De stichting zet alles naar vermogen in het werk om de bekendheid van de stichting te bevorderen. De stichting ziet het jaar 2020 als startjaar en zal op basis van de resultaten van dat jaar en op basis van voortschrijdend inzicht het beleid voor de middellange termijn ( 2021-2023) tegen het einde van 2020 gereed hebben.
Waalwijk, maart 2020.
Het bestuur.
BIJLAGE 1
Onderstaande 6-staps methodiek, gebaseerd op het reguliere beslissingsmodel, zal als leidraad dienen om de stichting structureel te positioneren.
1 Informeren
Samen met de jong volwassene en zijn eventuele begeleider basisinformatie uitwisselen en een beeld neerzetten waar beiden zich kunnen herkennen en vinden. Duidelijkheid bieden over wat de pupil over het algemeen kan en mag verwachten. Duidelijkheid verschaffen over wat de stichting van de pupillen verwacht. Afspraken maken en nakomen.
2 Analyseren
Analyse van de verzamelde data en uitgangspunten. Voorbereiden van toepassingsmogelijkheden op het betreffende individu. Over welke basisvaardigheden beschikt de kandidaat al? Is er een persoonlijkheidsanalyse beschikbaar of verkrijgbaar via de professionele hulpverlener dan wel de betreffende instanties (NDA)? Kan de Stichting zelf met haar ondersteuners in de begeleidingszaak voorzien of dient een beroep te worden gedaan op externe krachten?
3 Interpreteren
Kan de kandidaat vanuit de eigen woonomgeving opereren? Wat verwacht de kandidaat van de begeleiding? Wie zijn de ouders/begeleiders/coaches en wat verwachten zij van de begeleiding? Wat voor type begeleider zou qua structuur en aanpak het beste aansluiten bij de pupil?
4 Organiseren
De pupil de gelegenheid geven om kennis te maken met de mogelijkheden en onmogelijkheden van de stichting. Een introductie van de gebruiksruimten, de mogelijkheden van werkzaamheden. Afstemmen met de persoonlijk begeleider, het regelen en vastleggen van de afspraken. (Eventueel = 18 plus) de ouders betrekken bij de overeenkomst.
5 Implementeren
Intensief aan de slag. Observeren pupil op de werkvloer en in zijn sociale contacten. Bijstellen wanneer nodig dan wel gewenst. Gesprekken over de ervaringen van de pupil zelf. Beeld van de begeleider over zijn/haar pupil.
6 Controleren
Belangstellingsveld pupil controleren op zijn/haar leerbaarheid voor het specifieke gebied. Advisering in het veld. Gesprek of eerste keuze mogelijk met leerling kan worden aangepast.
Deze 6-staps methode is gebaseerd op een cyclusmodel. Als bijvoorbeeld in de analyse fase blijkt dat er in de informatiefase data over het hoofd zijn gezien dan wordt terug naar die fase gegaan om de ontbrekende data alsnog te verzamelen.